Fa un parell de dies vaig rebre un comentari en aquest blog que em fa molta il•lusió. Concretament, a l’entrada “Un patrimoni marítim sense fronteres”, publicat el passat dia 10 de gener. Com que l’entrada ha quedat molt enrera, reprodueixo aquí el comentari:
Querido Joan,
mi scuso per scrivere in Italiano, ma non conosco il Catalano. Il tema dei rapporti di influenze reciproche tra le varie tradizioni marittime è molto complicato e , per le imbarcazioni minori, è davvero difficile dare delle risposte. A questo proposito ti segnalo un mio libro recente,"Carloforte e i suoi battelli" che parla di barche a vela latina simili ai leudi della Liguria.
Il 3 luglio da Villefranche (Nizza) è partita la Cara.Med. la carovana mediterranea della vela latina che quest'anno costeggerà la Corsica, l'isola d'Elba, la Toscana e poi la Liguria per ritornare a Nizza intorno al 10 Agosto.
Sarebbe molto importante che le varie associazioni della vela latina fossero messe in contatto tra di loro: finora noi della Liguria abbiamo contatti solo con la Francia ma non con la Catalogna.
Cordiali Saluti
Giovanni Panella
El missatge, traduït al català, diu:
Estimat Joan,
demano disculpes per escriure en italià, però no sé català. El tema de les relacions d'influències mútues entre les diverses tradicions marítimes és molt complicat i, en el cas de les embarcacions més petites, és molt difícil donar una resposta. En aquest sentit, t’indico un llibre meu recent, "Carloforte i els seus vaixells", que parla de barques de vela llatina semblants als leudi de la Liguria.
El 3 de juliol, de Vilefranche (Niça) va sortir la Cara.Med, la caravana mediterrània de la vela llatina que aquest any costejarà Còrsega, l’illa d’Elba, la Toscana, i després la Liguria, per tornar a Niça al voltant del 10 d'agost.
Seria molt important que les diferents associacions de vela llatina es posessin en contacte les unes amb les altres: fins ara des de la Liguria només hem fet contactes amb França, però no amb Catalunya.
Salutacions cordials
Giovanni Panella
Em fa molta il•lusió que Giovanni Panella, un dels grans especialistes en el patrimoni marítim del Mediterrani, s’hagi posat amb “El mar és el camí”. Panella és historiador naval i autor de diversos llibres sobre embarcacions tradicionals mediterrànies: “Leudi di Liguria”, “Gozzi di Luguria” (tots dos d’editorial Turmena) i “Il pinco, veliero dei genovesi”. I ara cal afegir a la llista aquesta nou llibre que el mateix ens anuncia: “Carloforte e i suoi battelli”. També és membre del World Ship Trust i de l’associació cultural Storie di bache, que té una web on hi ha publicats alguns dels seus articles. Precisament, un article de Giovanni Panella –“Il patrimonio marittimo mediterraneo e l’emigrazione, i caso della San Francisco’s felucca”- va donar peu a l’entrada “La vela llatina a Sant Francisco”, que vaig publicar el desembre de 2009, i la continuació d’aquesta, “Un patrimoni marítim sense fronteres”, que ha estat objecte del seu comentari.
Però a banda això –que és pur orgull de blogger o de blocaire, com preferiu-, hi ha dues coses del comentari de Giovanni Panella en què crec que val la pena prestar-hi atenció. D’una banda, la CaraMed, la Caravana Mediterrània que –segons expliquen a la seva web- “consisteix a anar a trobar-se amb altres associacions, una altra gent, altres llocs i altres cultures amb la finalitat de transmetre el nostre saber, les nostres tradicions mediterrànies i el nostre bon humor. Es tracta de reunir les associacions que treballen per a la salvaguarda del nostre patrimoni marítim, de posar en comú els nostres mitjans tècnics, humans i financers a fi de distribuir les energies del sector de la vela tradicional de la nostre regió i, per què no, de tota la Mediterrània, al voltant de projectes amigables i festius”. Aquí teniu el programa de la CaraMed 2010 en què hi participen una desena d’embarcacions tradicionals, la majoria classificats com BIP (Bateaux d’Intérêt Patrimonial).
Em sembla una iniciativa estupenda i recordo que en alguna reunió del sector de les embarcacions tradicionals s’havia parlat de la possibilitat d’organitzar una caravana similar al llarg de la costa catalana, amb la intenció d’acostar el patrimoni marítim flotant a la població de diverses localitats costaneres, exposar-ne la problemàtica i fer-ne diverses accions. Crec que en la CaraMed en tenim un model que valdria la pena seguir de prop.
I, finalment, en Giovanni Panella diu una cosa que lliga amb el contingut de l’entrada anterior, quan parla d’establir contactes i relacions entre les diverses associacions de vela llatina de la costa mediterrània, i fa referència als vincles existents entre la Ligura i França, però no pas amb Catalunya. Crec que valdria la pena aprofitar l’avinentesa i mirar de fer aquests contactes amb altres associacions d’aquests països, que pot ser enriquidora per tots plegats. La proposta ja està feta.
Et felicito, Joan! Això vol dir que el teu blog no es llegeix només a Catalunya i Espanya sinó que més enllà i tot! El cert és que val molt la pena. Encara que sovint hi hagi temes que se m'escapin, és de lectura obligatòria. Salut!
ResponEliminaL'any passat CaraMed 2009 va ser a Catalunya .La Bone Mere de Marseille
ResponEliminaVirginie i un altre que no recordo.
En Massagran va donar amarratge al port d'Arenys i el M.M.B. en el R.C M. també.
Si els contactes són minsos d'acord, però i són.
TONI.
Fas bé de destacar aquesta aportació...
ResponEliminaAcabo de votar... a veure si hi ha sort!
:-) Bon estiu!
Eduard
David,
ResponEliminaRealment, és increïble la projecció que es pot arribar a tenir a través d’Internet. És una de les coses que més m’atrauen d’aquesta plataforma, la possibilitat de contactar amb persones interessants d’arreu del món i de compartir coneixements.
Gràcies pel teu comentari i per la teva fidelitat, malgrat que hi hagi temes que se t’escapin. Tinc alguna entrada en cartera pensada per a què us pugui interessar a les persones que no esteu ficades en aquest món. Te’n dono una pista: l’arxiduc Lluís Salvador d’Àustria, els seus vaixells, els seus viatges per mar, les seves possessions a Mallorca (que vaig visitar) i el llibre que va escriure en català “Somnis d’estiu ran de mar” per lligar-ho tot. I ho escric aquí perquè fa un munt de mesos que ho arrossego i no m’hi acabo de posar, i així és com una mena de compromís.
A reveure!
----------
Toni,
Tens tota la raó del món: la CaraMed va arribar l’estiu passat fins a Barcelona. En el programa del 2009 es pot veure l’itinerari. No ho sabia i t’agraeixo molt la puntualització. En plenes vacances d’agost, no me’n vaig assabentar. De tota manera, m’agradaria saber si la visita de la CaraMed va tenir alguna mena de ressò entre la vela llatina d’aquí; si en va sortir alguna cosa o, com a mínim, si els contactes amb aquesta gent s’han mantingut.
Fins aviat.
-----------
Eduard,
Moltes gràcies pel teu vot i bon estiu per a tu també.
A Llançà ,Cadaqués i l'Escala no conec els contactes que van tenir.
ResponEliminaEn Massagran va fer mans i mànigues per que poguesin fer escala a Arenys en la seva ruta vers Barcelona. I en el Cap i Casal el MMB va fer una rebuda protocolària.,que segúr va deixar constància de la seva visita.
Dues fotos en el correu.
Toni.
L'amic Encenaire té problemes informàtics i no ha pogut publicar el seu comentari a aquesta entrada. Però me l’ha enviat per mail per què el publiqui jo. És aquest:
ResponEliminaEstoy de acuerdo contigo, pero como siempre topamos con la realidad catalana. Como no sea que se vaya particularmente, pagándose todos los gastos, como me consta que ya lo han hecho algunos, y que quede claro que para participar hay que pagar, no creo que nos vean mucho.
Los gallegos han podido realizar estas actividades, como lo fue Brest 2008, gracias a importantes ayudas; los vascos también se mueven así.
En Cataluña, la única vez que pedimos ayudas fue de cara a la primera "trobada" organizada por nuestra federación de patrimonio (FCCPMF) y nadie mejor que tu sabe lo que pasó y lo que costó llegar a cobrar lo poco que dieron, y cuando pedimos ayudas para ir a Galicia representando a Cataluña, me parece que la ayuda fue ridícula, que solo dio para pagar el alquiler de una furgoneta y poco más.
No sólo necesitamos asociaciones, necesitamos apoyo de las instituciones y por ahora veo que solo ayudan cuando tienes una masa detrás de ti, como los castellers o los raiers, que invitan a los políticos a asistir y participar y pueden tener su momento de gloria cuando los tiran al agua del río, delante de las cámaras de televisión.
Es triste, pero es así; pero la pregunta es si podremos cambiarlo?
Saludos: Vicente, l'Encenaire
Benvolgut Vicente,
ResponEliminaSi la solució per aconseguir diners és llençar en mar als polítics des de les nostres barques... posso tota la flota de La Mar d'Amics a disposició. Ja ho gravarem en vídeo si cal.
Moltes coses han de canviar. I tant! La Federació, la catalana, ha de guanyar pes específic. Ha de representar a tots els d'aquí. No pot ser que hi hagi associacions que no en pertanyen.
ResponEliminaLes associacions han de guanyar associats. Hi ha molts armadors i molt pocs mariners.
I el calendari? Potser ja és hora de plantejar trobades bianuals entre pobles propers. Un any em toca a mi i vens tu i m'ajudes,i l'any següent et visito jo i t'ajudo. Com a mínim això.
I una trobada bianual de tota la flota catalana. Treballada amb temps. No pas improvitzada quan el calendari poc o molt ja s'ha fet públic.
Subvencions? Cal merèixer-les i guanyar-les. Si els castellers en tenen, a banda que són més i es mouen millor, poden oferir als possibles patrocinadors un calendari d'activitats concret. No podem fer el mateix? Perquè? ¿No és "un caramel" per a un patrocinador saber que la seva imatge serà durant l'estiu a determinades platges i ports? Però està clar, això tan sols s'aconsegueix si la Federació és forta i representativa de tots plegats. I em temo que a hores d'ara hi ha molta gent, massa, cremada i frustrada. Hem de seguir així lamentant-nos de les ferides?
Josep-Anton
Al "LORO",que no estamos tan mal hombre.
ResponEliminaCualquier actividad de intercambio entre culturas, sensaciones, experiencias, es una forma de enriquecernos personalmente. Más si es en defensa de artes tradicionales de navegación. Una vez más, Joan, felicidades por las singladuras que nos narras.
ResponEliminaBuen verano.
Ver una vela latina recortarse en el horizonte en las Rías gallegas, en el cabo de Palos (Murcia), en la bahía de Altea (Alicante), en la Alfufera valenciana, en las costas catalanas, es extraordinario y evocadora de muchas historias pasadas y recientes de otra forma de salir a pescaar, a navegar, de otra forma de vivir la mar.
ResponEliminaEn cuanto a las ayudas económicas para organizar eventos, encuentros entre asociaciones, en defensa de la vela latina y sus artes de navegación, son tiempos difíciles. Pero todo es intentarlo, que no quede. Por mis costas, nada se ha hecho, que yo sepa. Quizá sea esta una idea para explotar. Ya hablaremos.
Un abrazo.
Gràcies, Toni! Ja he afegit una de les fotos que m'has enviat a l'entrada.
ResponElimina----------
Encenaire,
Evidentemente, hacer la CaraMed cuenta un dinero, como cualquier desplazamiento. Pero también hay embarcaciones de aquí que van a Galicia, a Brest, a Sète, a Douarnenez, a Getaria... y pagándoselo cada armador de su bolsillo, según los intereses y prioridades de cada uno.
Para conseguir ayudas tenemos que ser un colectivo potente, organizado y representativo, además de tramitarlas con mucha antelación. Y de momento ni lo somos ni estamos por la labor.
Sólo una puntualización: la subvención del Departament de Cultura para montar la "I Festa de la Mar" fue, si no recuerdo mal, de unos 35.000 €, con la que se cubrieron todos los gastos.
¿Podremos cambiar la situación? No lo sé; sólo sé que depende de nosotros.
----------
Molt bona, Escenavegant! I jo faig les fotos!
A reveure!
Hola a tots/es!
ResponEliminaA mi m'agrada molt navegar, amb la familia sempre fem la volta a la Costa francesa... i a més ara m'he assabentat que amb el meu Carnet Jove tinc l'assegurança de viatges de franc! Us deixo el link!
http://bit.ly/acmuDw
Joan,
ResponEliminaFarem el possible per tenir un bon estiu... i tant :-)
Igualment a tots!
Ei, Josep-Anton.
ResponEliminaL'ampliació de la FCCPMF és, efectivament, una de les tasques pendents. Hi ha un llistat fet amb una vintena d'entitats relacionades amb el patrimoni marítim que podrien adherir-se a la Federació i que, sumades a les vuit existents, serien gairebé una trentena. Aquí ja comencem a parlar d'un sector amb molta força. Però cal posar-s'hi i aconseguir aquestes adhesions.
I pel que fa a la confecció d'un calendari amb temps, amb una alternança entre municipis veïns, etc., també és una assignatura pendent. Segurament, amb un calendari atractiu i tancat amb temps es podrien buscar subvencions i patrocinis.
Bones idees que cal posar en pràctica i dedicar-hi temps i esforços, dels quals, actualment, no anem gens sobrats.
Gràcies per la visita i per l'aportació.
---------
Anónimo,
Si usted lo dice...
---------
Pascual,
Por tus costas tienes la Associació Barques Tradicionals de Xàbia que organizan una "trobada" bianual, que está muy bien. Además, mantienen muy buenos lazos con asociaciones de Cataluña y Baleares. Y en la Albufera de Valencia la vela latina también está muy arraigada, y hay varias asociaciones en activo. Precisamente, hace quince días, una barca de Silla estuvo en la “trobada” de Ametlla de Mar.
Se van haciendo intercambios y yo creo que van a más.
Un abrazo!
----------
Ana,
Gràcies per la informació sobre el Carnet Jove, que és molt interessant per als nois i noies navegants.
Gràcies per la visita i que facis unes bones navegades aquest estiu.