17.1.08

Justícia per a la mar

El dimecres 16 de gener de 2008 serà un dia històric per a totes aquelles persones i organitzacions que lluiten des de fa temps per què hi hagi un control estricte sobre el transport de cru a bord de grans bucs petrolers i per evitar el desastre que representa l’enfonsament d’un d’aquests vaixells. Però, sobretot, ho serà per totes aquelles persones que han patit en les seves costes les conseqüències directes del desastre: roques i platges impregnades de “chapapote”, ocells morts, la pesca arruïnada... Ahir la justícia va començar a arribar al mar.

Ahir, la companyia petrolera francesa Total va ser declarada culpable pel Tribunal Correccional de París d’una falta d’imprudència per la
catàstrofe ecològica de l’”Erika” i haurà de pagar prop de 200 milions d’euros en indemnitzacions. L’”Erika”, un petroler de 25 anys en un estat de manteniment força dubtós, es va enfonsar el 13 de desembre de 1999 davant les costes de Bretanya, i el fuel que transportava va causar un catàstrofe ecològica monumental: 150.000 aus mortes i la desaparició d’una espècie sencera a la costa francesa. I no parlem ja dels danys causats a la indústria pesquera, marisquera i turística de la zona.

La sentència ha estat qualificada d’històrica perquè per primera vegada a França es reconeix l’existència de danys i perjudicis contra el medi ambient, com reclamaven les organitzacions ecologistes, tot i que aquesta figura no està reconeguda a la legislació. En fi, a la premsa d’aquests dies hi trobareu tota la informació que fa al cas.

L’important és això, aquest precedent legal de danys ecològics, d’atemptat contra el medi ambient, que és patrimoni de tots. Potser s’ho pensaran, a partir d’ara, totes aquelles companyies petroleres que contracten vaixells en condicions de manteniment i navegabilitat sense control i sota banderes de conveniència, per estalviar diners i eludir responsabilitats en cas de problemes. També s’ho pensaran els armadors i les societats de classificació que firmen certificats de navegabilitat.

Ja veurem què passa amb
el cas del naufragi del “Prestige”. El mes de novembre passat va fer cinc anys del desastre ecològic més gran que hi ha hagut mai a Espanya i encara està pendent de judici. De moment ja ens ha costat a tots 415 milions d’euros. La Unitat de Cooperació Judicial de la Unió Europea demana que es faci un judici únic i a Espanya, on hi ha 800 parts afectades, entre individuals i col·lectives, i 71 afectats més a França. Es contemplarà també el dany ecològic com en el cas de l’”Erika”? I quina responsabilitat tindrà el govern espanyol que va gestionar pèssimament la crisi, des que el capità Mangouras va llençar el primer SOS fins que el “Prestige” es va enfonsar al cap de cinc dies?

Aquí teniu dos vídeoclips que resumeixen la catàstrofe de l’”Erika” sobre la qual s’ha pronunciat la justícia.




4 comentaris:

Amiga Atlántica ha dit...

Sí que es una muy buena noticia, no sólo porque se ha hecho justicia, sino porque, como bien dices, se han sentado los precedentes para juicios posteriores.
Con respecto al juicio del Prestige... ojalá sea eso, justo, y no esté contaminado con política, no se cierren bocas con dinero y los intereses sean los de los afectados: el pueblo gallego y el medio ambiente de todos.
Saludos desde el Galicia

Joan Sol ha dit...

Espero que así sea. No soy un experto en derecho marítimo internacional, pero espero que la sentencia del "Erika" siente realmente un precedente jurídico y se tenga en cuenta a partir de ahora el daño ecológico. Si no, parece que todo se pueda arreglar con dinero y no debería ser así. La destrucción de una costa, de un ecosistema marino, es un daño gravísimo, prácticamente irreparable, que nos afecta a todos. No basta con pagar una multa y ya está (en esta caso, las multas suben a 375.000 euros, que es el máximo que fija la ley). Los 190 y pico millones que tendrá que pagar Total són para indemnizar a los afectados por los daños causados. Tal vez eso consiga poner freno a todos esos chanchullos e irregularidades que se dan en el transporte de materias peligrosas.
Saludos desde el Maresme.

Mª Mercè ha dit...

Recordo amb tristessa l'esfondrament del Prestige i totes aquelles imatges de negror degut al petroli abocat.

Estaría molt bé que es fes justícia, com en el cas de l'Erika i poguem dir tots: NUNCA MAIS.

Salutacions.

Joan Sol ha dit...

Mercè, el valor jurídic d'aquesta sentència és doble: reconeix el dany ecològic i fa també responsables a les petrolieres de l'estat dels vaixells que contracten, una qüestió que fins ara afectava només els armadors (propietaris dels vaixells) i les companyies de certificació (les ITV dels vaixells, per entendre'ns). Esperem que això mateix s'apliqui en el judici del cas "Prestige", que encara està pendent.
Al mar és molt difícil dir "Nunca mais", però si es comencen a dictar sentències d'aquest tipus, segur que es reduirà el transport de mercaderies perilloses sense les mesures de seguretat necesàries i farà que, en cas d'accident, els responsables es facin càrrec dels danys causats.