Gérald Delgado i Nicole Legler, els armadors del Thopaga tenen la idea de crear una fundació per rescatar el vaixell. Recordem que el veler va naufragar la matinada del 8 de juliol quan es dirigia a Brest, a causa d’una via d’aigua, i que està enfonsat a uns 120 metres de profunditat. Segons publicava el diari digital “Ultima Hora” d’Eivissa, els armadors volen implicar el govern balear en el projecte. En aquest sentit, Delgado recorda que el Thopaga formava part del patrimoni marítim europeu i considera que és missió de tots recuperar-lo.
Certament l’enfonsament del Thopaga representa una pèrdua important pel patrimoni marítim balear, que era un dels pocs pailebots construïts a les Illes que quedaven en actiu. I si s’han conservat ha estat gràcies a l’esforç d’alguns armadors privats y de l’entusiasme d’uns quants amants del patrimoni marítim, com és el cas del Miquel Caldentey, un altre pailebot balear que també s’ha salvat de la destrucció. Segons el “Diari de Balears”, l’Ajuntament d’Eivissa havia presentat fa unes setmanes un projecte d’expedient per catalogar el Thopaga com a Bé Cultural, que hauria assegurat la protecció de l’embarcació. La proposta s’havia de sotmetre aviat a la decisió del ple municipal. Malauradament no s’hi ha arribat a temps.
I pel que fa a les causes de l’enfonsament del veler, es manté la hipòtesi d’una topada contra algun objecte flotant que hauria obert una via d’aigua. També es va dir que una fusta de l’obra viva s’hauria pogut desprendre. Però en Gérald Delgado descartava aquesta possibilitat. A més, el Thopaga i el Cala Millor eren revisats periòdicament a l’escar de l’empresa Varadero Vinaròs S.L., com explica el diari digital “Vinaròs News”.
Certament l’enfonsament del Thopaga representa una pèrdua important pel patrimoni marítim balear, que era un dels pocs pailebots construïts a les Illes que quedaven en actiu. I si s’han conservat ha estat gràcies a l’esforç d’alguns armadors privats y de l’entusiasme d’uns quants amants del patrimoni marítim, com és el cas del Miquel Caldentey, un altre pailebot balear que també s’ha salvat de la destrucció. Segons el “Diari de Balears”, l’Ajuntament d’Eivissa havia presentat fa unes setmanes un projecte d’expedient per catalogar el Thopaga com a Bé Cultural, que hauria assegurat la protecció de l’embarcació. La proposta s’havia de sotmetre aviat a la decisió del ple municipal. Malauradament no s’hi ha arribat a temps.
I pel que fa a les causes de l’enfonsament del veler, es manté la hipòtesi d’una topada contra algun objecte flotant que hauria obert una via d’aigua. També es va dir que una fusta de l’obra viva s’hauria pogut desprendre. Però en Gérald Delgado descartava aquesta possibilitat. A més, el Thopaga i el Cala Millor eren revisats periòdicament a l’escar de l’empresa Varadero Vinaròs S.L., com explica el diari digital “Vinaròs News”.
6 comentaris:
Ahir vaig parlar amb Tomeu Calafell, Director General del Mar del Consell de Mallorca, i em va explicar que havia parlat amb Gerard i Nicole sobre la possibilitat de rescatar el Thö-pa-ga. Per lo vist, segons em va explicar Calafell, hi ha intencions per part de l'armada francesa d'enviar al fons on reposa el vaixell un robot per veure l'estat en que es troba i poder estudiar així les possibilitats del seu reflotament. Sembla ser que el Thö-pa-ga ha anat a parar a un fons de sorra, i hi ha moltes possibilitats que l'estructura del vaixell no hagi patit excesivament. L'esperança és el darrer que es perd. La qüestió és que una operació de rescat suposaria una despesa de diners important, i si no s'hi impliquen les institucions com ara el Govern Balear, serà complicat que es dugui a terme tal operació. Ja ens explicareu com podem col·laborar amb la futura fundació.
Hola, Jaume!
Moltes gràcies per la informació. Realment són notícies esperançadores. Suposo que d'aquesta inspecció per comprovar l'estat en què ha quedat el vaixell al fons del mar dependrà que es decideixi si és viable o no el reflotament. Segur que tècnicament és possible i hi ha els equips per fer-ho; però, com tu dius, l'operació deu ser molt cara i caldrà el suport de les institucions en el cas que es decideixi tirar-la endavant.
Sobre la manera de col·laborar amb la futura fundació, no en tinc ni idea. Caldrà veure si, finalment, es fa i hauran de ser els seus responsables qui ens expliquin com podem donar un cop de mà.
No cal que et digui que si vas tenint noticies del "Thopaga", ens les facis arribar.
Gràcies, novament, i a reveure.
Esperanzadoras noticias. Con tu permiso traslado tu post a la taberna y los comentarios de jaume, creo que será bueno que cuanta más gente lo sepa mejor
Afortunadamente, Joan Sol, ante una desgracia siempre se termina por abrir la puerta de la esperanza.
Ojalá los informes de las inspecciones del pecio sean favorables y sea posible reflotar este tesoro.
Un fuerte abrazo desde la Ría de Vigo
Por cierto, que veo que le estas dando duro a esto del blog ultimamente ;-)
A mí la verdad es que se me quedan muchas cosas por el camino... la falta de tiempo ahora que los churumbeles están de vacaciones...
Hola joan sol. Buenas noticias, dentro de lo que cabe. Toda la tripulación a salvo, y, con esfuerzo, quizás volver a ver navegar al Thopaga. Sería una magnífica noticia :-)
Hola, Mar.
Bueno, eso de que le estoy dando duro al blog... La verdad es que tengo unos cuantos amables y generosos "corresponsales" que me pasan información y me facilitan mucho el trabajo. Lo que no tengo son churumbeles, como tu dices, y eso sí que facilita el trabajo de verdad.
----------
Hola, Navegante.
Efectivamente, esperemos que la buena noticia se confirme.
No dejéis de ver las fotos de Brest que publica la gente de "La Mar d'Amics" en su blog. ¡Ya veréis que ambiente y que barcos!
Publica un comentari a l'entrada