La recuperació i gestió d’una embarcació històrica planteja una sèrie de problemes de tipus administratiu i legislatiu que, de vegades, fan inviables alguns d’aquestes projectes. El entrebancs es multipliquen a l’hora de fer navegar aquests vaixells, perquè l’administració competent, en aquest cas Marina Mercant, els aplica els mateixos criteris que a la flota mercant, sobretot en matèria de seguretat, que sovint entren en contradicció amb les característiques i usos del vaixell. Ja fa temps que des d’aquest sector es reclama una legislació específica per a les embarcacions històriques. Precisament, en la primera i segona edició de l’espai Marina Tradicional del Saló Nàutic es van plantejar algunes d’aquestes qüestions als màxims responsables de la Direcció General de la Marina Mercant, com ja vaig explicar en l’entrada Llista 0 per a les embarcacions patrimonials.
Diverses són les demandes i necessitats que plantegen museus, associacions, petites empreses i armadors particulars d’aquesta mena de vaixells. Convençuts de fer una tasca cultural que, en la majoria dels casos, no comporta cap guany, sinó més aviat despeses, ja fa temps que reclamen ajudes com ara la possibilitat d’amarrar l’embarcació en espais reservats per a les embarcacions tradicionals en els ports de titularitat pública. N’hi ha que es plantegen tramitar la declaració de “Bé d’interès cultural”, com una via que els faciliti el manteniment de l’embarcació. Però... sabem ben bé quines obligacions i avantatges comporta? En qualsevol cas, la problemàtica que afecta la gestió de les embarcacions històriques és força complexa.
Reunir tots els agents implicats en aquesta qüestió i esvair la majoria d’aquests dubtes o, com a mínim, saber on som, és l’objectiu de la “Jornada tècnica sobre embarcacions històriques” que ha organitzat el Museu Marítim de Barcelona, per al dia 13 de novembre, en el marc del proper Saló Nàutic. A la web del MMB hi trobareu el programa i el full d’inscripció, que és gratuïta.
En David Oliver, periodista i ànima de la desapareguda revista de patrimoni marítim “Mardemars”, serà l’encarregat d’obrir les diverses intervencions, amb una ponència titulada “Embarcacions històriques: sóc o no sóc especial?” Després intervindran representants del Col•legi d’Advocats de Barcelona, de la Direcció General de Tributs i de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat, que abordaran els aspectes legals, fiscals i patrimonials en la gestió de les embarcacions històriques. Sens dubte, una de les intervencions més esperades, serà la del sots-director general de la Marina Mercant, Carlos Miranda, que parlarà de l’aplicació de la legislació sobre marina mercant en les embarcacions històriques. Aquest senyor és a qui li vam plantejar la qüestió de la llista 0, al segon espai Marina Tradicional.
I suposo que també serà interessant la taula rodona que tancarà la jornada, amb la participació d’Agustí Martín, president de l’associació Bricbarca de Vilassar de Mar, que gestiona el vaixell Sant Ramon; Joan Santolària, director de l’empresa Tela Marinera, que gestiona el Rafael de Palamós; Quico Despuig, director de l’empresa Vaixells del Mediterrani, que gestiona el Sant Isidre de Cadaqués; Gérald Delgado, armador dels vaixells Thopaga i Cala Millor; i Víctor Fernández, president de la Federación Galega pola Cultura Marítima e Fluvial. Un cartell magnífic que promet un debat sucós. Tant de bo que la jornada serveixi per aportar una mica de llum a tot aquest món embolicat i confós de la gestió de les embarcacions històriques i marqui un camí a seguir.
1 comentari:
Si tot va bé ens hi trobarem
escenavegant ja ha posat fil a l'agulla.
Toni.
Publica un comentari a l'entrada